Aanvragen voor bijstand verdrievoudigd: ‘We krijgen huilende mensen aan de lijn’

Ambtenaren bang voor miljoenentekort voor bijstand door nieuwe wet

Ondanks alle noodmaatregelen neemt het aantal Amsterdammers dat een uitkering aanvraagt, in rap tempo toe. De stad is extra vatbaar voor de coronacrisis door de grote hoeveelheid flexibele arbeidskrachten. ‘We krijgen huilende mensen aan de telefoon.’

Vorige week is het aantal aanvragen voor een bijstandsuitkering verdrievoudigd, zegt Groot Wassink, wethouder Sociale Zaken. De gemeente kreeg in de week voor de coronacrisis nog 318 aanvragen binnen, na de maatregelen van het kabinet, zoals de sluiting van horeca, steeg dit tot zo’n 830 in één week. Ook bij het UWV in Amsterdam, die de werkloosheidsuitkeringen verstrekt, is het erg druk, zegt een woordvoerder.

De werkloosheid in de stad, die de afgelopen jaren flink is gedaald, neemt derhalve snel toe door de coronacrisis. Restaurants en hotels zijn dicht, de reis- en toeristenindustrie ligt plat en veel winkels hebben zelf de deuren gesloten. Doordat een deel van de economie stil ligt, is minder personeel nodig en krijgen veel zelfstandigen geen opdrachten meer. “We krijgen huilende mensen aan de telefoon, die van de een op de andere dag geen inkomen meer hebben. Ik maak mij grote zorgen om de bestaanszekerheid van veel Amsterdammers, die tussen wal en schip raken,” aldus Groot Wassink. 

Het kabinet probeert de effecten van de crisis te dempen met allerlei noodmaatregelen. Zelfstandigen kunnen een aanvulling op hun inkomen krijgen tot het sociaal minimumloon. Bij de gemeente, die deze regeling uitvoert, zijn inmiddels 35.000 aanvragen binnengekomen. Bedrijven die minstens 20 procent omzetverlies incasseren, hebben recht op een overbrugging waarmee ze personeel kunnen doorbetalen. 

https://www.parool.nl/amsterdam/aanvragen-voor-bijstand-verdrievoudigd-we-krijgen-huilende-mensen-aan-de-lijn~b42bd06d/