Meer dan honderdduizend verkeersboetes onterecht: ‘Bezwaar maken loont’

Foto ter illustratie

Het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) deelde in 2018 zo’n 25.000 boetes per dag uit, oftewel 9,2 miljoen boetes in totaal. Die leverden de schatkist 754 miljoen euro op. Althans, als ze allemaal konden worden geïnd.

Ruim 330.000 keer – nog geen vier procent van het totaal – dienden burgers namelijk bij het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) bezwaar in tegen een boete. Van de 318.000 bezwaren die inmiddels zijn beoordeeld, werd ruim een derde toegekend. Dat betekent dat een boete wordt verscheurd en dus niet hoeft te worden betaald, bijvoorbeeld omdat er onvoldoende bewijs is of de boete aan de verkeerde persoon is opgelegd. In beroep en hoger beroep kwamen daar nog eens zo’n 5.000 boetes bovenop.

Het aanvechten van een verkeersboete is een stap die weinig Nederlanders zetten. ,,Minimaal 95 procent betaalt direct’’, zegt jurist Mark Bergers. ,,Je denkt dat bezwaar maken geen zin heeft, je hebt je al neergelegd bij de straf of je betaalt omdat je er gewoon vanaf wilt zijn. Maar bezwaar maken is vaak zinvol.’’ Bergers is de man achter het bedrijf Boete.nu en heeft van het aanvechten van boetes zijn werk gemaakt.

Wie denkt dat het laten aanvechten van een boete door een jurist kostbaar is, heeft het mis. Bergers doet het voor 12,50 euro. Voor dat bedrag dient hij een bezwaarschrift in, stapt hij bij een afwijzing naar de kantonrechter en waar nodig ook naar het gerechtshof.

Recht

Bezwaar aantekenen kan in meerdere stappen. De procedure kan jaren duren. Eerst moet digitaal bezwaar worden gemaakt, of via een aangetekende brief aan het Openbaar Ministerie. Maar dat wordt bijna standaard afgewezen, zegt jurist Bergers. ,,Je krijgt een standaardbrief terug, waarin staat dat je gewoon moet betalen. Een soort ontmoedigingsbeleid om verder te gaan.’’

Jurist Bergers: ,,Een boete opleggen kan alleen als hij onderbouwd is. Ik zie best vaak dat er een boete wordt opgelegd voor het vasthouden van een telefoon, omdat iemand voor het verkeerslicht staat te appen. Maar dat klopt niet. De overtreding is ‘het al rijdende vasthouden van een mobiele telefoon’. Stilstaan valt daar niet onder, maar het lijkt alsof niet alle agenten dat weten.’’ Dat boetes niet voldoende onderbouwd worden, verbaast Sackers niet. ,,Verkeersboetes moeten net zo gemotiveerd worden als iedere andere beschikking.’’

Hoogleraar Sackers herkent die werkwijze uit het verleden. ,,Het OM heeft dit wel vaker gedaan, bijvoorbeeld toen de strafbeschikkingen (strafrecht zonder tussenkomst van de rechter, maar rechtstreeks door het Openbaar Ministerie, red.) werden ingevoerd. Toen stond er op de beschikking ‘houd er rekening mee dat er bij bezwaar hoger geëist zal worden op zitting’. Daar heeft de Nationale ombudsman gehakt van gemaakt. Het is gewoon een recht van burgers om in beroep te gaan, dus dat moet je accepteren Dan moet je niet door middel van een pseudodrempel de suggestie wekken dat die mogelijkheid er niet is.’’

Omdat verkeersovertreders gemiddeld 75,57 euro moesten betalen, werd door bezwaarprocedures dus een streep gezet door 8,5 miljoen euro aan onterecht opgelegde boetes.

https://www.destentor.nl/auto/meer-dan-honderdduizend-verkeersboetes-onterecht-bezwaar-maken-loont~a2d0437e/

RP: HET BEGINT HIER STEEDS MEER OP EEN CORRUPT 3E-WERELDLAND TE LIJKEN!