Sylvana Simons weg bij Denk, begint nieuwe partij

sylvana-video

Sylvana Simons gaat weg bij Denk. Ze start haar eigen politieke partij, met de naam Artikel 1. Met Artikel 1 gaat ze meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart. Ian van der Kooye, tot vandaag de campagneleider van Denk, sluit zich bij Simons aan.

De directe aanleiding voor Simons’ vertrek is de reactie van Denk op de bedreigingen die ze kreeg. “Sinds mijn aantreden bij Denk heb ik veel warme reacties gekregen, maar ook veel bedreigingen. Juist op zo’n moment is het belangrijk dat je je bij een partij geborgen voelt. Daarin ben ik teleurgesteld”, vertelt Simons in een interview met de NOS.

Denk is in staat om de media te bespelen. Het is daarom veiliger om zelf mijn verhaal te doen. Alus Sylvana Simons

Niet alleen de reactie van Denk op Simons’ bedreigingen speelde mee in haar beslissing om te stoppen, ook de uitvoering van de idealen van de partij stuitte Simons tegen de borst. “Ik sta nog steeds achter het ideaal van Denk. Maar op de manier waarop ze dat ideaal proberen te realiseren, krijg ik steeds meer signalen van mensen dat ze dit als polariserend zien.” Simons wil juist polarisatie tegengaan, zegt ze.

Vrouwenemancipatie, loonongelijkheid en homoacceptatie zijn belangrijke punten op haar politieke agenda. “Er werd mij beloofd dat ik hiervoor de ruimte zou krijgen. Maar in de praktijk bleek die ruimte toch kleiner dan verwacht, omdat Denk rekening wil houden met hun deels conservatieve achterban.”

http://nos.nl/artikel/2149947-sylvana-simons-weg-bij-denk-begint-nieuwe-partij.html

