Mijn conclusies bij de uitspraak in de zaak-Wilders

          In de beleving van velen werd dit proces gezien als een (nieuwe) poging van de politiek-bestuurlijke elite om een lastige, in het parlement niet te temmen tegenstander monddood te maken!

OpinieZ

De vreemde, kool en geit sparende rechterlijke uitspraak van heden in de zaak-Wilders maakt veel in me los. In het onderstaande wil ik zo clean mogelijk beschrijven welke conclusies ik trek uit deze beschamende episode in de Nederlandse politieke geschiedenis.

Gezichtsverlies
De rechters hebben met dit vonnis een poging gedaan om gezichtsverlies te voorkomen. Enerzijds wilde men geen ondubbelzinnige veroordeling en bestraffing van Wilders, om niet de schijn wekken dat er sprake was van een politiek proces. Anderzijds zagen de rechters ook niets in algehele vrijspraak, omdat dat zou lijken op het capituleren voor de “onderbuik van de samenleving”. Dus koos men een wat bizarre middenweg: wel schuldig, geen straf. Iets van “Vrouwe Justitia is niet boos, maar wel verdrietig”.

Compromis
Ik heb de indruk dat de rechters zelf wel tevreden zijn over deze vondst. Gezichtsverlies hebben ze er echter niet mee voorkomen. De uitspraak van de rechtbank lijkt te…

View original post 491 woorden meer

