We doen er een broertje bij…..

zielikind1

De foto van Omran (5) was bedoeld als ‘het gezicht van het enorme leed in de door geweld geplaagde stad Aleppo’. Dat staat vandaag in de krant.
Wat neutraler geformuleerd dan eergisteren, want toen nog hadden de Russen en Syriërs de schuld gekregen. ‘Vermoedelijk’ dan wel…… dus een politieke tendentieuze suggestie.

Bovendien bleek dat mensen dit ‘zielig jongetje verhaal’ vrij massaal doorprikten als met name ook anti-Russische propaganda, ondanks het wat overdreven bewust dramatisch geschreven zinnetje ‘dat hij onder het stof en het bloed beduusd en verslagen voor zich uit kijkt terwijl hij in een ambulance zit’.
Daar hadden veel mensen een gezonde, realistische kijk op.
Veel mensen ook zijn het tendentieuze emo-terrorisme van de diverse media langzamerhand een beetje zat.

‘Maar’, dacht men (?) waarschijnlijk -en vergeef me mijn cynisme-, ‘er is nog een oudere broer van het Syrische jongetje wiens foto mensen over de hele wereld moest beïnvloeden.
En díe, Ali van 10 jaar, is overleden. We doen hem er bij, misschien trekt dát wat meer mensen over de emo-streep’.

Mij niet. Wat niet inhoudt dat slachtoffers mij totaal onverschillig zouden laten. Zéker niet.
Maar ik heb het hier -opnieuw- over het misbruik dat er voor politieke doeleinden van hen gemaakt wordt. En dat dan nog héél selectief ook, zoals ik op mijn vorige plaatje duidelijk aangeef.

Het Rode Kruis heeft ‘ventje-5’ inmiddels ook al geadopteerd als uithangbord voor hun hulpactie voor Syrië……
Propagandistisch misbruik, óók dat. Arm ventje Omran.

zieligkind

Frans Brassens

 

