POLITIEKE BEÏNVLOEDING in verband met verkiezingen en referenda.

truth.lies

De VERKIEZINGEN en, vrijwel zeker toch ook, een NEXIT-REFERENDUM komen er aan.

15 Maart 2017 lijkt nog ver, maar is dat niet.
POLITICI worden nu -verdacht plotseling- ziende en de VERKIEZINGSPOLLS….. hmmm.

Wanneer ik het over politiek en in de wekelijkse ‘polls’ vertoond stemgedrag heb, houd ik altijd een paar dingen goed voor ogen:

-Op uitzonderingen na is geen enkele politicus of politica te vertrouwen.
Je merkt dat niet alleen aan de gang van zaken in Den Haag (en elders), maar vooral ook in de aanloop naar verkiezingen. Ineens ‘zien ze het’….maar na de verkiezingen zijn ze weer blind.

-Politiek getinte ‘Verkiezingspolls’ (en dat zijn ze allemaal) willen volgens mij nogal eens doen aan ‘sturing van de massa’.
In ieder geval door aantoonbaar tendentieuze vraagstellingen en misschien ook door schikking en enige ondoorzichtige manipulatie van de getallen.
Of misschien ook zelfs via het al of niet bewust beïnvloeden van de selectieprocedure die de computer toepast op het respondentenreservoir. Die veronderstelling gaat misschien wat ver.

Let wel: ik schrijf hier ‘volgens mij’, want bewijzen kan ik e.e.a. niet. Ik ga af op wat ik in die polls zie (veranderen) vergeleken met wat ik om mij heen waarneem.

Zo meldt De Hond vandaag, verholen triomfantelijk (gezien het woordje ‘zienderogen’):
“Steun voor Nexit neemt zienderogen af”.
Nu gaat dat in wezen om maar een paar procenten, maar pas op, dit kan het begin zijn van een dalende reeks die de mensen moedeloos kan (moet?) maken.

Hetzelfde is al aan de hand met de zetelgetallen van de PVV.
Al een paar weken steeds iets minder….

En dát terwijl ik steeds meer mensen tegen kom die juist VOOR een NEXIT zijn of dat zijn geworden.
Omdat ze langzamerhand beginnen in te zien dat de E.U. een zéér kwalijke organisatie is van een bemoeizuchtige, profiterende, totaal anti-democratische, graaiende en verspillende -zelfbenoemde- ‘elite’.

Ik kom ook mensen tegen die zeggen ‘nu wel gedwongen te zijn (!) om PVV te stemmen’ omdat de PVV zich al van oudsher af, als enige partij, echt voor Nederland en de Nederlander inzet, en nu ook -en dat gaf voor velen de doorslag- wat betreft het standpunt van de PVV ten aanzien van die door de E.U. veroorzaakte invasie uit vooral de moslimlanden, waar velen de kosten, de bevoorrechting annex discriminatie van de Nederlanders, de arrogante ondankbaarheid en veeleisendheid én de forse overlast, criminaliteit en agressie langzamerhand beu zijn geworden.

Dat soort verhalen hoor ik ook van anderen.

Staan die polls wel in verhouding tot de werkelijkheid?
Ik betwijfel dat dus. Het lijkt eerder op bewust ontmoedigingsbeleid.
Maar nogmaals: Ik kan niets bewijzen.

Het is wel zo dat de menselijke intuïtie sinds een aantal jaren weer als waardevolle inlichtingenbron is erkend. En mijn aldus erkende intuïtie zegt me: Hier klopt iets niet!

Frans Brassens
10 juli 2016

